Volg ons

How to's

How To: Excel data op kaart met esri Maps for Office

esri Maps for Office is een heel krachtige tool en nuttige add-in voor Microsoft Office dat de mogelijkheden van het ArcGIS Platform brengt binnen Microsoft Excel en Microsoft Powerpoint. Je kan zo kaarten opmaken en aanpassen binnen Microsoft excel en Powerpoint en je Excel-data eenvoudig inlezen op kaart!

Stap voor stap

 

Via de esri Maps for Office kan je eenvoudig je data visualiseren op kaart en kan je zelfs de kaart uploaden naar ArcGIS Online. Met deze intuîtieve tool is het zo dus mogelijk om verschillende data-sets die binnen de organisatie aanwezig zijn te publiceren in je Geo-Loket.

Stap 1 :

Download de add-in van de esri website : http://www.esri.com/software/arcgis/arcgisonline/apps/download. (Let wel: hiervoor moet je gelinked zijn aan een ArcGIS Online account)

Stap 2 : 

Open het Excel-bestand waarin de data staat die je op een kaart wil visualiseren. De data moet een of meerdere geografische velden hebben zoals bv. longitude, latitudes, adressen, postcodes, ... zodat er een localisatie op de kaart kan plaatsvinden. In het voorbeeld hieronder gebruiken we een veld (kolom) met verschillende adressen. 

Stap 3 : 

In de Excel-toolbar bovenaan, klik op de Esri Maps tab om toegang te krijgen tot de esri Mapping functionaliteiten. 

Stap 4 : 

In de Esri Maps toolbar, klik op 'Insert Map'. In je Excel zal je nu een kaart krijgen en rechts een specifiek 'Esri Maps' Window. Dit 'Esri Maps' Window zal je de mogelijkheid geven om je kaart verder te customiseren. 

Stap 5 : 

Nu kan je data vanuit je Excel rechstreeks in de kaart inlezen. Klik hiervoor op 'Add Excel Data'. Je kan nu de juiste range van cellen selecteren die je op de kaart wil visualiseren. 

Stap 6 : 

Nadat je in de vorige stap de cellen hebt geselecteerd zal er een nieuwe pop-up komen. Hierbij kan je nu selecteren welk locatie-type je wenst te gebruiken en naar welke data dit verwijst (e.g. adres, latitude/longitude, postcode, ...). Wanneer de juiste type geselecteerd, klik op 'next'

Stap 7 : 

Specifieer nu of de locaties gelegen zijn in één of meerdere landen en selecteer de velden uit je Excel-data bestand die overeenkomen met de adres-informatie (bv. adres, stad, postcode, land). Klik dan op 'Add'. Nu zal de esri Maps for Office add-in een geo-codering proces opstarten. Dit geo-codering proces zoekt de best aansluitende geografische coördinaten die overeenkomen met je selectie. Ter informatie : je kan hier eveneens je eigen geografische data gebruiken die je bv. op je eigen ArcGIS Online hebt gepubliceerd, of gebruik maken van data-sets die door anderen reeds zijn gepubliceerd. 

Stap 8 :

Wanneer het proces is beëindigd zal je data automatisch aan de kaart worden toegevoegd. In het Esri Maps Window rechts zal je nu ook deze laag kunnen terugvinden. Via deze Window kan je nu ook de naam, symboliek, grouping, ... toe gaan passen op je data. 

 

Stap 9 : 

Je kan nu verder de kaart customiseren met bv een andere basemap, symboliek, pop-ups, grouping, ... Eenmaal dat de kaart het gewenste uitzicht heeft bekomen kan je nu ook deze data gaan delen op ArcGIS Online. Zo stel je de data die je hier hebt opgemaakt ook direct ter beschikking van al je collega's. Klik hiervoor op de 'Share Map' knop en specifieer een titel, omschrijving en enkele tags om je kaart gemakkelijk terug te vinden. 

 


Deel dit met anderen